4.673 Klantbeoordelingen op Trustpilot®
Icon
30 jaar ervaring in Chinese kruiden!
Icon
Voor 15:00 besteld, direct verstuurd.
Icon
Vanaf € 65,- gratis verzonden.
Icon
Gemakkelijk achteraf betalen.

Lage rugpijn voorkomen of verzachten

Wat is lage rugpijn?

Wat is lage rugpijn?

Lage rugpijn, ook wel spit of lumbago genoemd. Vier van de vijf mensen hebben weleens last van lage rugpijn. Waardoor de rug pijn veroorzaakt wordt, is vaak moeilijk te achterhalen. Bij de meeste mensen heeft lage rugpijn te maken met de spieren, banden en gewrichten in de rug. Zelfs bij erge pijn is er meestal geen sprake van een ziekte of blijvende schade.

De klachten van lage rugpijn

Patiënten met lage rugpijn hebben pijn onderin hun rug. De pijn kan ook uitstralen naar de bil of het been. Lang staan of zitten, maar ook bewegen, kan behoorlijk pijn doen. Bij sommige mensen is de rugpijn eenmalig, anderen hebben geregeld klachten.

Hoe behandel je lage rugpijn?

In de meeste gevallen wordt rugpijn niet veroorzaakt door een ernstige ziekte en gaat het vanzelf weer over. Een geruststellende gedachte, maar dat neemt niet weg dat pijn in je rug heel lastig en vervelend kan zijn. Een wondermiddel tegen rugpijn bestaat niet, maar het helpt wel om te blijven bewegen. Hoe je met rugpijn op een verantwoorde manier kunt bewegen, lees je onder ‘Wat je zelf kunt doen’ en ‘Wat fysiotherapie kan doen’. Bij een acute aanval van rugpijn kun je in overleg met je huisarts eventueel een pijnstiller nemen. Bedrust is meestal niet nodig, maar soms kán het gewoon even niet anders. Probeer dan niet langer dan een dag of twee in bed te blijven, anders wordt je rug stijf en raken je spieren ontwend aan beweging.

Lage rugpijn voorkomen of verzachten

  • Til en draag dingen dicht tegen je lichaam aan. Als je iets wilt optillen, buk dan niet voorover. Het is beter om door je knieën te zakken. Heb je iets zwaars in je handen? Draai dan niet tegelijkertijd met je rug.
  • Gebruik een stoel die goede steun biedt aan je onderrug. Controleer of bureaus en tafels een comfortabele hoogte hebben. Moet je lang achter elkaar zitten of staan? Wissel dan regelmatig van houding.
  • Zorg dat je in conditie blijft. Zo verklein je de kans dat de rugpijn weer terugkomt. Wandelen, zwemmen, fietsen: het maakt niet uit wat je doet. Als je maar beweegt.
  • Stress zorgt voor een gespannen houding. Dit vergroot de kans op rugpijn. Probeer te ontspannen.
  • Overgewicht en roken zijn risicofactoren voor rugpijn.
  • Verwarm je spieren goed, bijv met een speciale spierspray en ga lekker in een warm bad liggen.
  • Ook Chinese kruiden kunnen je spieren en pezen in je rug soepel en sterker maken. 

Stel uw vraag via Whatsapp!   Stel uw vraag via email!

Kennisbank artikelen